دسته موتور مهم ترین و شناختهشده ترین تکیهگاه درون یک خودرو است. دسته موتورها در بالا و پایین و یا دو طرف یک موتور قرار میگیرند و چون پیشرانه را به شاسی ارتباط میدهند، از لرزش و تکان خوردن آن نیز جلوگیری میکنند.
دسته موتور چیست؟
قطعه ای که موتور را در جای خود نگه می دارد، در اغلب خودروها موتور و گیربکس با هم توسط سه یا چهار پایه نگهداری می شوند به پایه ای که گیربکس را نگه می دارد اصطلاحا دسته گیربکس و پایه ای که موتور را نگه می دارد دسته موتور نام دارد که از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به بدنه خودرو پیچ می شود. موتور خودرو به علت دارا بودن بخش های متحرک، یک منبع با ارتعاش بالا می باشد.



وظیفه دسته موتور
علاوه بر نگهداری موتور در جای خود این است که مانع از ارتعاش زیاد موتور شود. دسته موتور علاوه بر بخش فلزی یک بخش لاستیکی نیز دارد که این بخش لاستیکی مانع از تماس فلز با فلز می شود.
دسته موتور قابلیت تعمیر ندارد و به محض خراب شدن باید تعویض گردد. اغلب خودروها بعد از 50 یا 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دسته موتور دارند
شایعترین علامت خرابی دسته موتور
- افزایش ارتعاش موتور که از داخل کابین خودرو احساس می شود.
- در برخی موارد خرابی دسته موتور، صدای تکان خوردن موتور در هنگام روشن و خاموش کردن موتور شنیده می شود.
دستهموتورهایی که در پایین موتور نصب میشوند معمولا از نوع لاستیکی استفاده میکنند و دستههایی که در طرفین یا بالای موتور نصب میشوند ، از نوع هیدرولیکی یا لاستیکی هستند. همچنین باید اضافه کرد که دسته موتورهای زیرین وظیفه تحمل وزن موتور را بر عهده دارند، دستههای کناری ضربات بیرونی را کنترل میکنند و دستههای بالایی هم ارتعاشات خود موتور را دفع مینمایند.